Friday, May 2, 2014

Fadhilat Membaca Al-quran


Bismillah~~
tujuan saya menulis coretan ini adalah untuk menyampaikn serba sdikit ilmu yg saya tahu.. Tajuk yang saya mahu kongsikan di sini ialah tentang fadilat membaca al-quran. mungkin ramai di luar sana yang sdh tahu mngenainya tp saya ulngknnya smula untuk sma-sma kita amlkn.. Insha allah..Banyak fadhilat jika antum dapat mengamalkan dan mengekalkan untuk selalu membaca al-quran walaupun tidak memahami maksudnya.

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

(اقْرَ‌أْ بِاسْمِ رَ‌بِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿١﴾ خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾ اقْرَ‌أْ وَرَ‌بُّكَ الْأَكْرَ‌مُ ﴿٣﴾ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿٥


“Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah, Yang mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.”

Rasulullah SAW menerangkan fadilah bagi pembaca Al-Qur'an, antara lain:
  • Membaca Al-Qur'an adalah berdialog dengan Alloh SWT. 
  • Mendapat kemuliaan di sisi Alloh SWT setelah para Nabi. 
  • Mendapat tempat di Surga bersama para Rasul. 
  • Mendapat syafaat Al-Qur'an di hari kiamat. 
  • Satu huruf Al-Qur'an mempunyai satu Kebaikan yang pahalanya bernilai sepuluh kebaikan 
Rasulullah SAW menganjurkan membaca dan memahami Al-Qur'an .
sabda Nabi SAW :

  • "Sebaik-baik orang ialah orang yang mempelajari Al-Qur'an dan mengajarkannya." 
  • "Tidak boleh iri kecuali kepada orang yang memahami Al-Qur'an serta mengamalkannya siang dan malam." 
  • "Ibadah umatku yang paling utama ialah membaca Al-Qur'an." 
  • "Terangilah rumahmu dengan salat dan membaca Al-Qur"an." 
  • "Al-Qur'an adalah Hidangan Alloh SWT, janganlah kamu menjauhinya." 
Firman Allah yang bermaksud; 
“Dan Kami turunkan dari Al-Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua.”
(Surah Al-Isra’ 17: Ayat 82)

Dari Ibnu Mas’ud r.a. berkata bahawa Rasulullah ﷺ bersabda, 
“Sesiapa membaca satu huruf dari Kitab Allah, maka baginya satu hasanah (kebaikan) dan satu hasanah itu sama dengan sepuluh kali ganda. Aku tidak mengatakan alif lam mim itu satu huruf, tetapi alif satu huruf, lam satu huruf dan mim satu huruf.”
(Hadis Riwayat At-Tirmidzi)
waallahualam ~mencari perjalan pulang~

Friday, December 30, 2011

group assignment




sem 2 dah hmpir sbln berlalu...tp yg peninknye bnyk group assignment yg perlu disiapkn..apa yg perlu aq bt???berdsrkn idea,youtube or internet...nseb baek la ade kerjasama dr group member...sng ckit kerja berjln...tp aq mseh mencri idea untuk project assignment BI3 ni..penink2..intro to bussines plk??dyorg kte nk bt desert...ikut je la...BI4 plk aq xsme angin ngn partner aq...dye bt hal dye aq bt hal aq..prempuan ktekn...aq plk still cm dlu EGO...nk wat cmne...tu sikap aq..akaun ngn arab plk lg penink...assignment xsiap lg tp nk present xlme lg...skunk ni aq da penink sgt2...da la kumpln asek bertkr ikut subjek...tu pon ade yg ingt kumpln sndri...ape2 pon bt hal sndri lg baek...xde nk ikut org p blik mcm kereta kontrol...nk kene org kwl bru grak...len la lau kita yg grakkn...laen cite plk~~~~

usrati hasanah

usrati hasanah

Pages