Tuesday, November 29, 2011

banyak ni ke??


lagi bape ary lg aq nk msuk sem 2....sem 1 xyah nk cite la lg...enth ape aq bt pon aq xtawu...ni skunk nk adap subjek2 bwu yg da sbuln aq tgglkn usim...cmne eak...kekok mgkn...bnyk plk tu...agk2 nye bley ke aq bwk sume ni:
TAMHIDI OF ACCOUNTING & MUAMALAT PROGRAM :
Semester II 2011/2012 :
Arabic Language III
Arabic Language IV
English Language III (Oral Communication)
English Language IV (Written Communication)
Principles of Accounting II
Introduction of Business
Macroeconomics
Business Statistics
...ermmm akk2 aq sume ley bwk nape aq xley plk kn...just trust ur self...jealous jgk tgok membe uitm sorg ni dpt anugerh dekn...aq plk bile...mgkn dukong bleyla dpt kot...~~~

jadilah hamba yg ikhlas

Setiap umat Islam wajib meyakini dan menyembah hanya kepada Allah s.w.t. Kita sememangnya tahu akan ibadah yang difardhukan ke atas umat Islam yang telah akil baligh dan cukup syaratnya. Namun begitu, ramai dalam kalangan umat Islam yang kurang menitik beratkan aspek ikhlas dalam ibadah kepada Allah s.w.t. Ikhlas bermaksud setiap kata-kata, perbuatan, dan amalan adalah kerana Allah s.w.t, lillahi taala.

Ikhlas juga beerti setiap apa yang kita lakukan itu tidak mengharapkan apa-apa faedah, gelaran, pujian, kemuliaan dan pangkat dari sesiapa melainkan Allah s.w.t semata-mata. Islam mewajibkan setiap umatNya melakukan setiap amalan dengan ikhlas kerana ia merupakan inti pati dan penentu penerimaan amalan. Firman Allah s.w.t :

"Padahal mereka tidak diperintahkan, melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadah kepadaNya dalam (menjalankan) agama dengan lurus, dan supaya mereka mendirikan solat dan menunaikan zakat, dan yang demikian itulah agama yang benar" (al-Bayyinah:5)

Jika kita amati benar-benar, sekurang-kurangnya kita telah mengucap kata ikrar dan janji sewaktu di awal permulaan solat. Hal ini sekurang-kurangnya berulang lima kali dalam sehari jika kita membaca doa iftitah.

"Sesungguhnya solatku, dan ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah tuhan yang memelihara dan mantadbir sekalian alam." (al-An'am:162)

Setiap amalan yang ikhlas kerana Allah s.w.t akan diangkat dan diterima olehNya. Amalan yang dilakukan dengan tidak ikhlas pula bukan sahaja tidak diterima malah menjurus kepada kemurkaan Allah s.w.t. Niat dan keikhlasan adalah saling berkait rapat. Keikhlasan akan terbit dari apa yang diniatkan. Hal ini telah disebut dalam hadith daripada Umar r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesungguhnya semua amalan perbuatan adalah dinilai mengikut niat dan setiap orang dinilai dengan niatnya. Sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya dinilai mengikut niatnya menuju kepada Allah dan RasulNya. Sesiapa yang berhijrah untuk mendapatkan dunia atau wanita untuk dikahwininya, maka hijrahnya dinilai mengikut tujuan hijrah itu"(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Keikhlasan adalah terbit daripada hati dan disudahi dengan tindakan. Ia bukanlah sesuatu yang boleh dibuat-buat atau berpura-pura. Sesungguhnya, amalan yang berpura-pura tidaklah dikira ikhlas kerana Allah s.w.t. Niat hati yang ikhlas sudah cukup untuk membuahkan ganjaran pahala disisi Allah s.w.t sekalipun amalan tersebut belum dilakukan. Daripada Ibn Abbas r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesungguhnya Allah telah mencatatkan kebaikan dan keburukan serta telah menjelaskannya di dalam Kitab-Nya. Sesiapa yang berniat untuk berbuat kebaikan namun tidak mengerjakannya, maka akan dituliskan untuknya satu kebaikan yang sempurna. Jika dia benar-benar mengerjakannya, maka Allah akan menuliskan untuknya 10 hingga 700 kebaikan, bahkan mampu lebih banyak lagi. Sesiapa yang telah berniat untuk berbuat keburukan namun tidak mengerjakannya, maka akan dituliskan untuknya satu kebaikan yang sempurna. Jika dia benar-benar mengerjakannya, maka Allah akan menuliskan satu keburukan untuknya."(riwayat Muslim)

Kejayaan dan kemenangan seringkali bersama dengan amalan yang disertakan dengan keikhlasan keranaNya. Mereka yang ikhlas akan menuju kepada suatu jalan kebaikan, bersih daripada sikap keangkuhan, dan terselamat daripada jatuh ke lembah keduniaan yang pastinya akan membaca kepada kemusnahan serta kehancuran.

Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Jundab bin Abdullah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesiapa yang berbuat kebaikan dengan niat supaya diketahui oleh orang lain, nescaya Allah akan membuat orang lain mengetahuinya (dan hanya itulah balasannya). Sesiapa yang berbuat kebaikan dengan niat supaya dilihat oleh orang lain, nescaya Allah akan membuat orang lain melihatnya (dan hanya itulah balasannya)."(riwayat Bukhari dan Muslim)

Pujian dan celaan sering kali menjadi ujian dan cabaran yang besar buat insan yang beramal dengan ikhlas. Keikhlasan tidak menyebabkan diri terpengaruh atau terjejas ketika dipuji atau dikritik. Jika melakukan amalan hanya untuk mengharapkan pujian, maka keikhlasannya adalah diragui. Adapun begitu, jika dengan pujian membuatkan keikhlasannya tidak berubah, maka itu adalah suatu kebaikan buat seseorang muslim. Abu Zar r.a berkata. Ada seseorang bertanya kepada Rasulullah s.a.w :

"Bagaimanakah tentang seseorang yang berbuat kebajikan, lalu ada orang memujinya, sedangkan niatnya ikhlas kerana Allah?. Baginda menjawab: itu adalah kegembiraan awal yang diberikan kepada seorang Mukmin"(riwayat Muslim)

Semoga kita bersama-sama berusaha menjadi hamba yang ikhlas kepada Allah dalam setiap amalan yang dilakukan. Ingatlah, setinggi mana pun kedudukan kita, sebanyak mana harta yang kita ada dan semulia mana kita disisi manusia, kita hakikatnya hanyalah hamba yang lemah dan tidak berdaya. Moga keikhlasan menjadi asbab untuk meraih redha Allah, wallahua'lam.

akibat tergopoh-gapah

Ajis memang kaki pancing, mana saja lubuk & sungai semua dia pergi, kalau ada yg cakap kat sungai tu ada ikan, ajis mesti pi try mancing kat situ.

Satu hari masa minum kat kedai kopi Pak Ngah Jiman, Ajis terdengar rakan2 sekampungnya bercerita tentang satu lubuk baru yg banyak ikan ditemui kat sungai di kampung seberang, kampung tu agak jauh & pedalaman sungai tu lebih kurang 5 km dr kampung tu, dekat tepi pinggir hutan.

Tengahari tu, Ajis dah bersiap nak pegi memancing kat lubuk yg diceritakan, siap pakai helmet, Ajis masukkan bekalan minum petang dan pancingnya dlm raga motor. Sepanjang perjalanan Ajis bernyanyi riang, jauh jugak nak kekampung seberang tu, dah hampir masuk waktu Asar baru Ajis sampai, teringat pulak dia tak sempat solat Zohor tadi & dia terpikir, karang kalau terus pi sungai tu, tak sempat plak solat Asar.

tak lama kemudian Ajis nampak sebuah surau yg agak uzur kat tepi jalan sunyi kampung tu. bergegas dia berhenti, ditengoknya keliling tak ada orang, sunyi saja surau tu.

Ajis segera mengambil wuduk dgn tergesa2 sbb waktu Zohor dah hampir nak habis.


Masa Ajis di rakaat yg kedua, Ajis tiba-tiba terdengar bunyi suara orang ketawa. Bulu romanya tiba2 meremang, "Hish, sapa pulak yg gelak2 tu?" bisik hati Ajis, setiap kali Ajis sujud, Ajis terasa kepala & tengkuknya berat dr biasa, Ajis tak sedap hati, ni surau tinggal ker, sbb dah uzur sangat dan alahai, sapa pulak duduk kat tengkuk dia ni.

Sedaya-upaya Ajis tenangkan hati, selesaikan solat dgn segera, dia nak tinggalkan cepat surau tu. Bulu romanya semakin meremang-remang sbb suara org ketawa semakin ramai, ada yg sampai terbatuk-batuk.

Syukur, Ajis dah berada di tahiyat terakhir, selesai memberi salam ke kanan dan ke kiri, Ajis meraup mukanya dgn tangan dr atas ubun2 kepala sampai ke dagu, then tiba-tiba Ajis tersedar.

hehehe.rupa-rupanya dia terlupa nak tanggalkan helmet masa nak sembahyang tadi, sbb terlampau nak cepat, bila dia toleh belakang, patutlah dengar orang ketawa, rupa-rupanya tok imam, bilal dan orang2 kampung yg dtg nak sembahyang Asar duk gelakkan dia sebab Ajis sembahyang pakai helmet, patut ler kepala dia rasa berat semacam.

Terus Ajis blah macam tu ajer, tak jadi pi memancing, dia pusing balik, sembahyang Asar kat rumah sendiri sajalah jawabnya.

sape lagi pantas???

Seorang CEO ingin mencari eksekutif baru dalam syarikatnya. Dari beribu permohonan, hanya empat yang betul-betul menarik perhatiannya.

Bagaimanapun beliau tidak dapat memilih antara keempat-empat orang calon tersebut, lantas memanggil kesemuanya untuk ditemuduga (beliau tidak sekaya Donald Trump untuk menganjurkan temuduga seperti The Apprentice).

Setelah keempat-empat calon berada di hadapan beliau, CEO tadi pun mula berkata

“Saya ada satu soalan yang mungkin memberi jawapan berbeza, calon yang memberikan jawapan terbaik akan diterima untuk bekerja di sini ”

“Soalannya adalah apakah perkara atau benda yang paling pantas sekali?” tanya CEO tersebut.

Calon pertama berkata ” FIKIRAN , kerana kadang ianya datang sendiri tanpa kita sedari”

“Bagus , satu jawapan yang baik ” kata CEO tadi. ” Kamu pula ? “tanyanya kepada calon kedua.

“KELIP MATA , kerana tanpa kita sedari , sebelum sempat kita buat apa pun, mata kita dah berkelip ” jawab calon kedua.

“Satu jawapan yang sangat baik , lagipun perumpamaan melayu pun ada sebut SEKELIP MATA melambangkan kepantasan ” kata CEO itu.

” Bagaimana kamu pula?” tanya CEO kepada calon ketiga.

“Kalau kita tengok, lampu KLCC dihidupkan dengan pantas walaupun bangunan tu tinggi. Jadi saya rasa MENGHIDUPKAN LAMPU adalah paling pantas” jawab calon ketiga.

“Jawapan yang terhebat setakat ni. Bagaimana pula dengan kamu?” CEO terus mengusulkan soalan kepada calon keempat dengan merasakan calon ketiga hampir pasti menjadi eksekutif baru di syarikatnya dengan jawapan yang sangat bagus sebentar tadi.

” Setelah diteliti jawapan calon-calon sebelum saya ni tadi, saya rasa perkara yang paling pantas sekali adalah CIRIT-BIRIT ” jawab calon keempat dengan yakin sekali.

“Haaa…? CIRIT-BIRIT ? Kamu ni tak serius langsung, macam mana kamu boleh mintak kerja dengan syarikat saya ni ?” CEO terkejut dengan jawapan calon keempat tadi.

“Begini tuan, malam kelmarin saya terjaga di tengah malam dengan rasa sakit perut yang amat sangat. Belum sempat saya FIKIR , KELIP MATA atau MENGHIDUPKAN LAMPU, benda tu dah terkeluar dah”

Calon keempat diterima menjadi eksekutif baru syarikat berkenaan.

ilmu bkn hanya pd kotak pemikiran

ini kisah sewak2 aq kecik2 dlu...wak2 tu cikgu aq yg cite kn kisah ini...tertrik jgk sbb ye la cite tntg perdebtn antra pengembala kmbg ngn seorg paderi...lgpon aq ni jenis suke dngr je bt nye xnk...pmls katekn...ermm cmne eak...cite nye gini...aq copy je la...mls la nk taip...ley kn...~~~

Pada suatu hari, datang seorang paderi yang ingin berdebat dengan ulama islam. Lalu dia pergi mengadap raja dan menyampaikan hajatnya yg ingin berdebat dengan ulama islam.'Debat ini bersyarat seperti berikut', kata paderi itu.
1.Berdebat tidak menggunakan suara.
2.Berdebat hanya menggunakan isyarat.
3.Tempoh utk raja mencari wakil utk berdebat adalah 3 hari.

Lalu paderi tersebut pulang ke rumahnya dan berjanji akan datang semula bertemu raja selepas 3 hari. Sepanjang 3 hari itu, raja tidur tak lena sebab tiada seorang ulama islam pun yg berani menampilkan diri utk berdebat dengan paderi itu krn syarat yg dikemukakan sangat pelik.Lalu raja terpaksa menggunakan kaedah lain utk mencari wakil debat.Raja telah membuat pengumuman ke pelusuk negara. Lalu, berita ini sampai kepada seorang pengembala kambing yg bertongkat. Tongkat itu digunakan utk menghalau kambing supaya masuk ke kandang apabila senja menjelang.

Apabila masuk hari yg keempat, paderi itu pun kembali menghadap raja. Lalu paderi itu bertanya kepada raja '' Siapakah ulama islam tuanku yg ingin berdebat dgn patik ? '' tanya paderi itu. Lalu raja menggelengkan kepala menandakan tiada seorang ulamaknya yg berani berdebat dgn paderi itu.Lalu paderi itu tersenyum menandakan dia telah menang.

Tiba-tiba, muncul pengembala kambing yg bertongkat itu sambil berkata ''patik akan berdebat dengannya''.Raja berkata kamu biar betul. Lalu pengembala kambing itu tadi menukar pakaiannya yg buruk kepada pakaian seolah-olah seorang ulama islam.Lalu hamba istana mengeluarkan papan hitam berserta kapur yg akan digunakan dlm perdebatan itu.Sesi perdebatan bermula.Bermula dgn paderi itu bertanya 4 soalan kpd pengembala kambing itu. Soalan pertama adalah:

Paderi membuat bulatan pada papan hitam dan menulis dalam bulatan itu angka 1. Lalu bila sampai digiliran pengembala kambing itu tadi, dia juga membuat bulatan dan menulis angka 1 dlm bulatan itu sama seperti paderi itu. Paderi itu berkata kamu benar. 1 - 0 utk pengembala kabing tadi.

Soalan kedua. Paderi membuat bulatan pada papan hitam dan menulis dalam bulatan itu angka 5. Lalu bila sampai digiliran pengembala kambing itu tadi, dia juga membuat bulatan dan menulis angka 6 dlm bulatan itu. Paderi berkata kamu benar. 2 - 0 utk pengembala kambing. Raja semakin kehairanan.

Soalan ketiga. Paderi membuat bulatan yg sangat besar tapi dia membiarkan bulatan itu kosong.Tapi bila sampai giliran pengembala kambing tadi, dia mengangkat tangan sambil menunjukkan genggaman penumbuk kpd paderi itu. Paderi itu berkata kamu benar. 3 - 0 utk pengembala kambing. Raja menjadi bingung.

Soalan terakhir. Paderi menghentakkan tongkatnya ke tanah. Lalu pengembala kambing mengangkat tongkatnya setinggi - tingginya.Paderi itu berkata kamu benar. 4 - 0 utk pengembala kambing. Kesudahanya debat ini dimenangi oleh pengembala kambing itu.

Org ramai yg tak faham apa yg diperdebatkan tadi berjumpa dgn paderi itu. Lalu paderi itu berkata:
1. Soalan pertama yg ku tanyakan tadi mengenai 2 khalimah syahadah. aku membuat bulatan dan menulis 1 krn aku ingin kepastian adakah sah kalimah syahadah seseorang itu dgn satu kalimah. maka pengembala kambing itu membuat bulatan yg sama dan menulis 1 dalamnya bermaksud ada satu lagi kalimah yg melengkapkan keislaman seseorang. 1 kalimah + 1 kalimah = 2 kalimah syahadah. Baru sah keislaman seseorang islam itu.
2. Soalan kedua yg ku soalkan mengenai rukun islam. Aku membuat bulatan dan menulis 5 dlm bulatan itu.Soalanku adalah adakah sah islam seseorang itu dgn hanya 5 rukun islam? Lalu dijawab oleh pengembala kambing itu dia membuat bulatan dan menulis 6 dalamnya. Ini bermakna ada satu lagi rukun iaitu rukun iman yg melengkapkan sah iman seseorang itu.
3. Soalan ketiga yg ku soalkan mengenai penyebaran islam. Aku membuat bulatan besar bermaksud aku bertanya kepadanya bagaimanakah islam berkembang? Lalu pengembala kambing tadi mengangkat penumbuk bermaksud JIHAD. Islam berkembang melalui jihad.
4.Soalan terakhir yg aku soalkan adalah adakah tuhan Allah menciptakan bumi? sbb itu aku menghentakkan tongkatku keatas tanah. Lalu pengembala kambing itu mengangkat tongkat setinggi - tingginya bermaksud Tuhan Allah tidak menciptakan bumi saja, tetapi turut menciptakan langit.

TAPI!!! BILA DITANYA KEPADA PENGEMBALA KAMBING, BAGAIMANA DIA DAPAT MENJAWAB KESEMUA SOALAN ITU? DIA BERKATA:

1.Soalan pertama, paderi tu buat bulat dan tulis angka 1 dalamnya bermaksud dia nak beli seekor kambing. Lalu aku pun buat bulat, tulis 1 dalamnya bermaksud kalau kamu nak beli seekor kambing, aku sedekah seekor lagi kambing.
2.Soalan kedua, paderi tu buat bulat dan tulis 5 dalamya. Ini bermaksud dia nak beli 5 ekor kambing. Lalu aku buat bulat dan tulis 6 dalamnya. Ini bermaksud, kalau dia nak beli 5, aku juga sedekah lagi satu. Jadi 6.
3. Soalan ketiga, paderi tu buat bulat besar dan biar kosong dalamnya. Ini bermaksud dia nak semua kambing aku. Aku angkat penumbuk. Hg Nampak Nih. Banyak Cantek hg nak semua.
4. Soalan terakhir, paderi itu hentak tongkatnya di tanah. Ini bermaksud dia nak kata, dia seorang saja ada tongkat. Lalu aku mengangkat tongkat aku setingginya. Aku berkata Hg Ingat Hg Sorang Ja Ada Tongkat? Aku Pun Ada!!! sekadar renungan pengisi masa lapang...

Monday, November 28, 2011

cuti sem 1??

cuti sem1 da nak berakhir...ape yg aq buat pg ptg siang malam slme 4mggu ni...idup umpma roda...ssah sgt nk cri wang tp sng untk habesknnye...padat btul cuti ni..pg ptg trun sawah mlm pula da tugas aq untk bt taik mata...penat!!!!siang td pon bwu abes gubah ank padi kt tmpt yg lapang...tu pon ade lg yg lapang..nk bt cmne aq bknnye robot...enset pon xde mse nk aktif..umah nnek bknnye ade charger..enset pon si dye da curi bwk p trengganu..ermm...rndu sgt kt sorg ni...entah ape yg dye pkir..mest dye pkir bkn2 tntg aq...nak bt cmne???aq pon xpasti...ade wak2 reht pon mse tok amek muet...tu pon xtawu cmne result...pas2 tolong abg lan plk...almaklumla org nk bina masjid kn...skli seumur idup trpksela kerja kras plk...aq plk bila lg...dri pon xterurus nk bina masjid...mmpi d'tgh swah je la...bape ary lg da nk blik nilam court..nk smbung sem 2 plk...result sem 1???mlsla nk pkir..ape2 hal tu len cite....yg pentg idup aq ade prinsip...ade hala tuju...luv u mak abh...mis u so much...jasa dyorg xkn dpt aq bls wa;aupon 1000tahun aq tlong dyorg d swah...mis u all:)

unGkaPAn Khas Buat SAPe RASE diRInYE leLAkI:

Kau "LELAKI" tampan andai perintah "TUHAN" kau laksanakan
Kau "LELAKI" tampan andai sunnah "NABI" kau lakukan
Kau "LELAKI" tampan andai solat "FARDHU" kau segerakan
Kau "LELAKI" tampan andai hati "ROHANI" kau jagakan
Kau "LELAKI" tampan andai agama "ISLAM" kau dakwahkan

akhir sekali....

Kau "LELAKI" tampan andai bijak "MENDIDIK" isterimu ke jalan
HALAWATUL IMAN...

hIDUP biar berJASA!!!do the best

rokok??


MEROKOK adalah SENJATA YAHUDI PALING BERJAYA..nak tahu knapa??
Mana ada org hisap rokok bermula dgn BISMILLAH..ada ke??
Mana ada slps abis merokok ucap ALHAMDULILLAH..ada ke??
- Menyalakan api adalah kesukaan syaitan..
- Meletakkan jari di mulut adalah amalan Yahudi..
- Mengepit 2 jari pd rokok adalah perlambangan SALIB..
SAUDARA2 ISLAM ku sekalian....BERHENTILAH MEROKOK :)
nak merokok pon pastikn tiada asap...#@$#%$

adakah nikah itu sekadar lafaz??


Aku terima nikahnya si dia binti si ayah dia dengan mas kahwinnya RM.."
Bunyi macam senang? Nah ini erti sebenarnya:

"Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung, dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka, aku rela malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badanku."

usrati hasanah

usrati hasanah

Pages