Friday, December 30, 2011

group assignment




sem 2 dah hmpir sbln berlalu...tp yg peninknye bnyk group assignment yg perlu disiapkn..apa yg perlu aq bt???berdsrkn idea,youtube or internet...nseb baek la ade kerjasama dr group member...sng ckit kerja berjln...tp aq mseh mencri idea untuk project assignment BI3 ni..penink2..intro to bussines plk??dyorg kte nk bt desert...ikut je la...BI4 plk aq xsme angin ngn partner aq...dye bt hal dye aq bt hal aq..prempuan ktekn...aq plk still cm dlu EGO...nk wat cmne...tu sikap aq..akaun ngn arab plk lg penink...assignment xsiap lg tp nk present xlme lg...skunk ni aq da penink sgt2...da la kumpln asek bertkr ikut subjek...tu pon ade yg ingt kumpln sndri...ape2 pon bt hal sndri lg baek...xde nk ikut org p blik mcm kereta kontrol...nk kene org kwl bru grak...len la lau kita yg grakkn...laen cite plk~~~~

Thursday, December 1, 2011

Di potong tangan kerana memberi sedekah

sesungghunya solatku,ibadahku,hidupku dan matiku krnana allah...setiap yg kite lakukn hndklah ikhlas krna allah ...renung2 kanlah
Dikisahkan bahawa semasa berlakunya kekurangan makanan dalam
kalangan Bani Israel, maka lalulah seorang fakir menghampiri rumah seorang
kaya dengan berkata, "Sedekahlah kamu kepadaku dengan sepotong roti
dengan ikhlas kerana Allah S.W.T."

Setelah fakir miskin itu berkata demikian maka keluarlah anak gadis orang
kaya, lalau memberikan roti yang masih panas kepadanya. Sebaik sahaja
gadis itu memberikan roti tersebut maka keluarlah bapa gadis tersebut yang
bakhil itu terus memotong tangan kanan anak gadisnya sehingga putus.
Semenjak dari peristiwa itu maka Allah S.W.T pun mengubah kehidupan
orang kaya itu dengan menarik kembali harta kekayaannya sehingga dia
menjadi seorang yang fakir miskin dan akhirnya dia meninggal dunia dalam
keadaan yang paling hina.

Anak gadis itu menjadi pengemis dan meminta-minta dari satu rumah ke
rumah. Maka pada suatu hari anak gadis itu menghampiri rumah seorang
kaya sambil meminta sedekah, maka keluarlah seorang ibu dari rumah
tersebut. Ibu tersebut sangat kagum dengan kecantikannya dan mempelawa
anak gadis itu masuk ke rumahnya. Ibu itu sangat tertarik dengan gadis
tersebut dan dia berhajat untuk mengahwinkan anaknya dengan gadis
tersebut. Maka setelah perkahwinan itu selesai, maka si ibu itu pun
memberikan pakaian dan perhiasan bagi menggantikan pakaiannya.

Pada suatu malam apabila sudah dihidang makanan malam, maka si suami
hendak makan bersamanya. Oleh kerana anak gadis itu kudung tangannya
dan suaminya juga tidak tahu bahawa dia itu kudung, manakala ibunya juga
telah merahsiakan tentang tangan gadis tersebut. Maka apabila suaminya
menyuruh dia makan, lalu dia makan dengan tangan kiri. Apabial suaminya
melihat keadaan isterinya itu dia pun berkata, "Aku mendapat tahu bahawa
orang fakir tidak tahu dalam tatacara harian, oleh itu makanlah dengan
tangan kanan dan bukan dengan tangan kiri."

Setelah si suami berkata demikian, maka isterinya itu tetap makan dengan
tangan kiri, walaupun suaminya berulang kali memberitahunya. Dengan tibatiba
terdengar suara dari sebelah pintu, "Keluarkanlah tangan kananmu itu
wahai hamba Allah, sesungguhnya kamu telah mendermakan sepotong roti
dengan ikhlas kerana Ku, maka tidak ada halangan bagi-Ku memberikan
kembali akan tangan kananmu itu."

Setelah gadis itu mendengar suara tersebut, maka dia pun mengeluarkan
tangan kanannya, dan dia mendapati tangan kanannya berada dalam
keadaan asalnya, dan dia pun makan bersama suaminya dengan
menggunakan tangan kanan. Hendaklah kita sentiasa menghormati tetamu
kita, walaupun dia fakir miskin apabila dia telah datang ke rumah kita maka
sesungguhnya dia adalah tetamu kita. Rasulullah S.A.W telah bersabda yang
bermaksud, "Barangsiapa menghormati tetamu, maka sesungguhnya dia
telah menghormatiku, dan barangsiapa menghormatiku, maka sesungguhnya
dia telah memuliakan Allah S.W.T. Dan barangsiapa telah menjadi
kemarahan tetamu, dia telah menjadi kemarahanku. Dan barangsiapa
menjadikan kemarahanku, sesungguhnya dia telah menjadikan murka Allah
S.W.T."
Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud, "Sesungguhnya tetamu itu apabila
dia datang ke rumah seseorang mukmin itu, maka dia masuk bersama
dengan seribu berkah dan seribu rahmat."

result sem 1


result da kuar arini 1 disember 2011...tu pon aq tawu dr kwn2 yg gtaw...lau x mmg almtnya aq xtawu la result aq bape..maghrib td baru aq semk sbb xsmpt nk bkk pg td...p msin rmput ngn tbg pkok..pnt3 tp nk wat cmne...da biase da...org kampg katekn...ape2 pon segala puji bg allah yg tlh mmberi aq kputusn ini...alhamdulillah lulus walaupon xbrape bgus...ermm nk wat cmne an...bende da lepas...so pasni aq kene rush lg la...jgn bnyk maen lg...tido pon kene krangkn jgk nmpknya...tu pon kalo aq lart....cmne la kwn2 aq jgk...si dye???mest aq klh ngn dye...bilela nk jumpe ngn dye..aq pon da lme xcontact ngn dye...ape plk dye kte nnt kn...org xde enset nk wat cmne...penink3...@!$#@$#@




Universiti Sains Islam Malaysia
Sistem Maklumat Pengurusan Pelajar (Sistem Tamhidi)

Keputusan Peperiksaan



2011-12-01 22:47:10.563

Semester I Sesi Akademik 2011/2012



Matrik : 9111009 No. Sem : 1
Nama : MUHAMMAD BIN AB KARIM Program : TAMHIDI PERAKAUNAN DAN MUAMALAT (Q0210)
No. Kod Kursus Kredit Status Gred
1. TCL0822 ICT SKILL 2 D A-
2. TLA0602 ARABIC LANGUAGE I 2 D C+
3. TLA0612 ARABIC LANGUAGE II 2 D B+
4. TLE0502 ENGLISH LANGUAGE I 2 D B+
5. TLE0512 ENGLISH LANGUAGE II 2 D C+
6. TMA0104 PRINCIPLES OF ACCOUNTING I 4 D B-
7. TMA0314 MICROECONOMICS 4 D C
8. TMA0404 BUSINESS MATHEMATICS 4 D C+
9. TUH0732 QURANIC AND HADITH STUDIES FOR SOCIAL SCIENCE 2 D C

************************************************************************************************

Jumlah Semester ini UKS : 24.00 NGS : 64.50
Jumlah Semua Semester UKK : 24.00 NGK : 64.50
Jumlah Keseluruhan PNGS : 2.69 PNGK : 2.69

Keputusan : LTP

Catatan :-

UKS : Unit Kira Semester UKK : Unit Kira Kumulatif NGS : Nilai Gred Semester Nilai : Nilai Gred Kumulatif
LTP : Lulus Terus Pengajian LBS : Lulus Bersyarat GDB : Gagal Dan Diberhentikan

KEPUTUSAN ADALAH TERTAKLUK KEPADA PENGESAHAN SENAT. SALINAN INI TIDAK BOLEH DIJADIKAN KEPUTUSAN RASMI.

Tuesday, November 29, 2011

banyak ni ke??


lagi bape ary lg aq nk msuk sem 2....sem 1 xyah nk cite la lg...enth ape aq bt pon aq xtawu...ni skunk nk adap subjek2 bwu yg da sbuln aq tgglkn usim...cmne eak...kekok mgkn...bnyk plk tu...agk2 nye bley ke aq bwk sume ni:
TAMHIDI OF ACCOUNTING & MUAMALAT PROGRAM :
Semester II 2011/2012 :
Arabic Language III
Arabic Language IV
English Language III (Oral Communication)
English Language IV (Written Communication)
Principles of Accounting II
Introduction of Business
Macroeconomics
Business Statistics
...ermmm akk2 aq sume ley bwk nape aq xley plk kn...just trust ur self...jealous jgk tgok membe uitm sorg ni dpt anugerh dekn...aq plk bile...mgkn dukong bleyla dpt kot...~~~

jadilah hamba yg ikhlas

Setiap umat Islam wajib meyakini dan menyembah hanya kepada Allah s.w.t. Kita sememangnya tahu akan ibadah yang difardhukan ke atas umat Islam yang telah akil baligh dan cukup syaratnya. Namun begitu, ramai dalam kalangan umat Islam yang kurang menitik beratkan aspek ikhlas dalam ibadah kepada Allah s.w.t. Ikhlas bermaksud setiap kata-kata, perbuatan, dan amalan adalah kerana Allah s.w.t, lillahi taala.

Ikhlas juga beerti setiap apa yang kita lakukan itu tidak mengharapkan apa-apa faedah, gelaran, pujian, kemuliaan dan pangkat dari sesiapa melainkan Allah s.w.t semata-mata. Islam mewajibkan setiap umatNya melakukan setiap amalan dengan ikhlas kerana ia merupakan inti pati dan penentu penerimaan amalan. Firman Allah s.w.t :

"Padahal mereka tidak diperintahkan, melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadah kepadaNya dalam (menjalankan) agama dengan lurus, dan supaya mereka mendirikan solat dan menunaikan zakat, dan yang demikian itulah agama yang benar" (al-Bayyinah:5)

Jika kita amati benar-benar, sekurang-kurangnya kita telah mengucap kata ikrar dan janji sewaktu di awal permulaan solat. Hal ini sekurang-kurangnya berulang lima kali dalam sehari jika kita membaca doa iftitah.

"Sesungguhnya solatku, dan ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah tuhan yang memelihara dan mantadbir sekalian alam." (al-An'am:162)

Setiap amalan yang ikhlas kerana Allah s.w.t akan diangkat dan diterima olehNya. Amalan yang dilakukan dengan tidak ikhlas pula bukan sahaja tidak diterima malah menjurus kepada kemurkaan Allah s.w.t. Niat dan keikhlasan adalah saling berkait rapat. Keikhlasan akan terbit dari apa yang diniatkan. Hal ini telah disebut dalam hadith daripada Umar r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesungguhnya semua amalan perbuatan adalah dinilai mengikut niat dan setiap orang dinilai dengan niatnya. Sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya dinilai mengikut niatnya menuju kepada Allah dan RasulNya. Sesiapa yang berhijrah untuk mendapatkan dunia atau wanita untuk dikahwininya, maka hijrahnya dinilai mengikut tujuan hijrah itu"(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Keikhlasan adalah terbit daripada hati dan disudahi dengan tindakan. Ia bukanlah sesuatu yang boleh dibuat-buat atau berpura-pura. Sesungguhnya, amalan yang berpura-pura tidaklah dikira ikhlas kerana Allah s.w.t. Niat hati yang ikhlas sudah cukup untuk membuahkan ganjaran pahala disisi Allah s.w.t sekalipun amalan tersebut belum dilakukan. Daripada Ibn Abbas r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesungguhnya Allah telah mencatatkan kebaikan dan keburukan serta telah menjelaskannya di dalam Kitab-Nya. Sesiapa yang berniat untuk berbuat kebaikan namun tidak mengerjakannya, maka akan dituliskan untuknya satu kebaikan yang sempurna. Jika dia benar-benar mengerjakannya, maka Allah akan menuliskan untuknya 10 hingga 700 kebaikan, bahkan mampu lebih banyak lagi. Sesiapa yang telah berniat untuk berbuat keburukan namun tidak mengerjakannya, maka akan dituliskan untuknya satu kebaikan yang sempurna. Jika dia benar-benar mengerjakannya, maka Allah akan menuliskan satu keburukan untuknya."(riwayat Muslim)

Kejayaan dan kemenangan seringkali bersama dengan amalan yang disertakan dengan keikhlasan keranaNya. Mereka yang ikhlas akan menuju kepada suatu jalan kebaikan, bersih daripada sikap keangkuhan, dan terselamat daripada jatuh ke lembah keduniaan yang pastinya akan membaca kepada kemusnahan serta kehancuran.

Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Jundab bin Abdullah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesiapa yang berbuat kebaikan dengan niat supaya diketahui oleh orang lain, nescaya Allah akan membuat orang lain mengetahuinya (dan hanya itulah balasannya). Sesiapa yang berbuat kebaikan dengan niat supaya dilihat oleh orang lain, nescaya Allah akan membuat orang lain melihatnya (dan hanya itulah balasannya)."(riwayat Bukhari dan Muslim)

Pujian dan celaan sering kali menjadi ujian dan cabaran yang besar buat insan yang beramal dengan ikhlas. Keikhlasan tidak menyebabkan diri terpengaruh atau terjejas ketika dipuji atau dikritik. Jika melakukan amalan hanya untuk mengharapkan pujian, maka keikhlasannya adalah diragui. Adapun begitu, jika dengan pujian membuatkan keikhlasannya tidak berubah, maka itu adalah suatu kebaikan buat seseorang muslim. Abu Zar r.a berkata. Ada seseorang bertanya kepada Rasulullah s.a.w :

"Bagaimanakah tentang seseorang yang berbuat kebajikan, lalu ada orang memujinya, sedangkan niatnya ikhlas kerana Allah?. Baginda menjawab: itu adalah kegembiraan awal yang diberikan kepada seorang Mukmin"(riwayat Muslim)

Semoga kita bersama-sama berusaha menjadi hamba yang ikhlas kepada Allah dalam setiap amalan yang dilakukan. Ingatlah, setinggi mana pun kedudukan kita, sebanyak mana harta yang kita ada dan semulia mana kita disisi manusia, kita hakikatnya hanyalah hamba yang lemah dan tidak berdaya. Moga keikhlasan menjadi asbab untuk meraih redha Allah, wallahua'lam.

akibat tergopoh-gapah

Ajis memang kaki pancing, mana saja lubuk & sungai semua dia pergi, kalau ada yg cakap kat sungai tu ada ikan, ajis mesti pi try mancing kat situ.

Satu hari masa minum kat kedai kopi Pak Ngah Jiman, Ajis terdengar rakan2 sekampungnya bercerita tentang satu lubuk baru yg banyak ikan ditemui kat sungai di kampung seberang, kampung tu agak jauh & pedalaman sungai tu lebih kurang 5 km dr kampung tu, dekat tepi pinggir hutan.

Tengahari tu, Ajis dah bersiap nak pegi memancing kat lubuk yg diceritakan, siap pakai helmet, Ajis masukkan bekalan minum petang dan pancingnya dlm raga motor. Sepanjang perjalanan Ajis bernyanyi riang, jauh jugak nak kekampung seberang tu, dah hampir masuk waktu Asar baru Ajis sampai, teringat pulak dia tak sempat solat Zohor tadi & dia terpikir, karang kalau terus pi sungai tu, tak sempat plak solat Asar.

tak lama kemudian Ajis nampak sebuah surau yg agak uzur kat tepi jalan sunyi kampung tu. bergegas dia berhenti, ditengoknya keliling tak ada orang, sunyi saja surau tu.

Ajis segera mengambil wuduk dgn tergesa2 sbb waktu Zohor dah hampir nak habis.


Masa Ajis di rakaat yg kedua, Ajis tiba-tiba terdengar bunyi suara orang ketawa. Bulu romanya tiba2 meremang, "Hish, sapa pulak yg gelak2 tu?" bisik hati Ajis, setiap kali Ajis sujud, Ajis terasa kepala & tengkuknya berat dr biasa, Ajis tak sedap hati, ni surau tinggal ker, sbb dah uzur sangat dan alahai, sapa pulak duduk kat tengkuk dia ni.

Sedaya-upaya Ajis tenangkan hati, selesaikan solat dgn segera, dia nak tinggalkan cepat surau tu. Bulu romanya semakin meremang-remang sbb suara org ketawa semakin ramai, ada yg sampai terbatuk-batuk.

Syukur, Ajis dah berada di tahiyat terakhir, selesai memberi salam ke kanan dan ke kiri, Ajis meraup mukanya dgn tangan dr atas ubun2 kepala sampai ke dagu, then tiba-tiba Ajis tersedar.

hehehe.rupa-rupanya dia terlupa nak tanggalkan helmet masa nak sembahyang tadi, sbb terlampau nak cepat, bila dia toleh belakang, patutlah dengar orang ketawa, rupa-rupanya tok imam, bilal dan orang2 kampung yg dtg nak sembahyang Asar duk gelakkan dia sebab Ajis sembahyang pakai helmet, patut ler kepala dia rasa berat semacam.

Terus Ajis blah macam tu ajer, tak jadi pi memancing, dia pusing balik, sembahyang Asar kat rumah sendiri sajalah jawabnya.

sape lagi pantas???

Seorang CEO ingin mencari eksekutif baru dalam syarikatnya. Dari beribu permohonan, hanya empat yang betul-betul menarik perhatiannya.

Bagaimanapun beliau tidak dapat memilih antara keempat-empat orang calon tersebut, lantas memanggil kesemuanya untuk ditemuduga (beliau tidak sekaya Donald Trump untuk menganjurkan temuduga seperti The Apprentice).

Setelah keempat-empat calon berada di hadapan beliau, CEO tadi pun mula berkata

“Saya ada satu soalan yang mungkin memberi jawapan berbeza, calon yang memberikan jawapan terbaik akan diterima untuk bekerja di sini ”

“Soalannya adalah apakah perkara atau benda yang paling pantas sekali?” tanya CEO tersebut.

Calon pertama berkata ” FIKIRAN , kerana kadang ianya datang sendiri tanpa kita sedari”

“Bagus , satu jawapan yang baik ” kata CEO tadi. ” Kamu pula ? “tanyanya kepada calon kedua.

“KELIP MATA , kerana tanpa kita sedari , sebelum sempat kita buat apa pun, mata kita dah berkelip ” jawab calon kedua.

“Satu jawapan yang sangat baik , lagipun perumpamaan melayu pun ada sebut SEKELIP MATA melambangkan kepantasan ” kata CEO itu.

” Bagaimana kamu pula?” tanya CEO kepada calon ketiga.

“Kalau kita tengok, lampu KLCC dihidupkan dengan pantas walaupun bangunan tu tinggi. Jadi saya rasa MENGHIDUPKAN LAMPU adalah paling pantas” jawab calon ketiga.

“Jawapan yang terhebat setakat ni. Bagaimana pula dengan kamu?” CEO terus mengusulkan soalan kepada calon keempat dengan merasakan calon ketiga hampir pasti menjadi eksekutif baru di syarikatnya dengan jawapan yang sangat bagus sebentar tadi.

” Setelah diteliti jawapan calon-calon sebelum saya ni tadi, saya rasa perkara yang paling pantas sekali adalah CIRIT-BIRIT ” jawab calon keempat dengan yakin sekali.

“Haaa…? CIRIT-BIRIT ? Kamu ni tak serius langsung, macam mana kamu boleh mintak kerja dengan syarikat saya ni ?” CEO terkejut dengan jawapan calon keempat tadi.

“Begini tuan, malam kelmarin saya terjaga di tengah malam dengan rasa sakit perut yang amat sangat. Belum sempat saya FIKIR , KELIP MATA atau MENGHIDUPKAN LAMPU, benda tu dah terkeluar dah”

Calon keempat diterima menjadi eksekutif baru syarikat berkenaan.

ilmu bkn hanya pd kotak pemikiran

ini kisah sewak2 aq kecik2 dlu...wak2 tu cikgu aq yg cite kn kisah ini...tertrik jgk sbb ye la cite tntg perdebtn antra pengembala kmbg ngn seorg paderi...lgpon aq ni jenis suke dngr je bt nye xnk...pmls katekn...ermm cmne eak...cite nye gini...aq copy je la...mls la nk taip...ley kn...~~~

Pada suatu hari, datang seorang paderi yang ingin berdebat dengan ulama islam. Lalu dia pergi mengadap raja dan menyampaikan hajatnya yg ingin berdebat dengan ulama islam.'Debat ini bersyarat seperti berikut', kata paderi itu.
1.Berdebat tidak menggunakan suara.
2.Berdebat hanya menggunakan isyarat.
3.Tempoh utk raja mencari wakil utk berdebat adalah 3 hari.

Lalu paderi tersebut pulang ke rumahnya dan berjanji akan datang semula bertemu raja selepas 3 hari. Sepanjang 3 hari itu, raja tidur tak lena sebab tiada seorang ulama islam pun yg berani menampilkan diri utk berdebat dengan paderi itu krn syarat yg dikemukakan sangat pelik.Lalu raja terpaksa menggunakan kaedah lain utk mencari wakil debat.Raja telah membuat pengumuman ke pelusuk negara. Lalu, berita ini sampai kepada seorang pengembala kambing yg bertongkat. Tongkat itu digunakan utk menghalau kambing supaya masuk ke kandang apabila senja menjelang.

Apabila masuk hari yg keempat, paderi itu pun kembali menghadap raja. Lalu paderi itu bertanya kepada raja '' Siapakah ulama islam tuanku yg ingin berdebat dgn patik ? '' tanya paderi itu. Lalu raja menggelengkan kepala menandakan tiada seorang ulamaknya yg berani berdebat dgn paderi itu.Lalu paderi itu tersenyum menandakan dia telah menang.

Tiba-tiba, muncul pengembala kambing yg bertongkat itu sambil berkata ''patik akan berdebat dengannya''.Raja berkata kamu biar betul. Lalu pengembala kambing itu tadi menukar pakaiannya yg buruk kepada pakaian seolah-olah seorang ulama islam.Lalu hamba istana mengeluarkan papan hitam berserta kapur yg akan digunakan dlm perdebatan itu.Sesi perdebatan bermula.Bermula dgn paderi itu bertanya 4 soalan kpd pengembala kambing itu. Soalan pertama adalah:

Paderi membuat bulatan pada papan hitam dan menulis dalam bulatan itu angka 1. Lalu bila sampai digiliran pengembala kambing itu tadi, dia juga membuat bulatan dan menulis angka 1 dlm bulatan itu sama seperti paderi itu. Paderi itu berkata kamu benar. 1 - 0 utk pengembala kabing tadi.

Soalan kedua. Paderi membuat bulatan pada papan hitam dan menulis dalam bulatan itu angka 5. Lalu bila sampai digiliran pengembala kambing itu tadi, dia juga membuat bulatan dan menulis angka 6 dlm bulatan itu. Paderi berkata kamu benar. 2 - 0 utk pengembala kambing. Raja semakin kehairanan.

Soalan ketiga. Paderi membuat bulatan yg sangat besar tapi dia membiarkan bulatan itu kosong.Tapi bila sampai giliran pengembala kambing tadi, dia mengangkat tangan sambil menunjukkan genggaman penumbuk kpd paderi itu. Paderi itu berkata kamu benar. 3 - 0 utk pengembala kambing. Raja menjadi bingung.

Soalan terakhir. Paderi menghentakkan tongkatnya ke tanah. Lalu pengembala kambing mengangkat tongkatnya setinggi - tingginya.Paderi itu berkata kamu benar. 4 - 0 utk pengembala kambing. Kesudahanya debat ini dimenangi oleh pengembala kambing itu.

Org ramai yg tak faham apa yg diperdebatkan tadi berjumpa dgn paderi itu. Lalu paderi itu berkata:
1. Soalan pertama yg ku tanyakan tadi mengenai 2 khalimah syahadah. aku membuat bulatan dan menulis 1 krn aku ingin kepastian adakah sah kalimah syahadah seseorang itu dgn satu kalimah. maka pengembala kambing itu membuat bulatan yg sama dan menulis 1 dalamnya bermaksud ada satu lagi kalimah yg melengkapkan keislaman seseorang. 1 kalimah + 1 kalimah = 2 kalimah syahadah. Baru sah keislaman seseorang islam itu.
2. Soalan kedua yg ku soalkan mengenai rukun islam. Aku membuat bulatan dan menulis 5 dlm bulatan itu.Soalanku adalah adakah sah islam seseorang itu dgn hanya 5 rukun islam? Lalu dijawab oleh pengembala kambing itu dia membuat bulatan dan menulis 6 dalamnya. Ini bermakna ada satu lagi rukun iaitu rukun iman yg melengkapkan sah iman seseorang itu.
3. Soalan ketiga yg ku soalkan mengenai penyebaran islam. Aku membuat bulatan besar bermaksud aku bertanya kepadanya bagaimanakah islam berkembang? Lalu pengembala kambing tadi mengangkat penumbuk bermaksud JIHAD. Islam berkembang melalui jihad.
4.Soalan terakhir yg aku soalkan adalah adakah tuhan Allah menciptakan bumi? sbb itu aku menghentakkan tongkatku keatas tanah. Lalu pengembala kambing itu mengangkat tongkat setinggi - tingginya bermaksud Tuhan Allah tidak menciptakan bumi saja, tetapi turut menciptakan langit.

TAPI!!! BILA DITANYA KEPADA PENGEMBALA KAMBING, BAGAIMANA DIA DAPAT MENJAWAB KESEMUA SOALAN ITU? DIA BERKATA:

1.Soalan pertama, paderi tu buat bulat dan tulis angka 1 dalamnya bermaksud dia nak beli seekor kambing. Lalu aku pun buat bulat, tulis 1 dalamnya bermaksud kalau kamu nak beli seekor kambing, aku sedekah seekor lagi kambing.
2.Soalan kedua, paderi tu buat bulat dan tulis 5 dalamya. Ini bermaksud dia nak beli 5 ekor kambing. Lalu aku buat bulat dan tulis 6 dalamnya. Ini bermaksud, kalau dia nak beli 5, aku juga sedekah lagi satu. Jadi 6.
3. Soalan ketiga, paderi tu buat bulat besar dan biar kosong dalamnya. Ini bermaksud dia nak semua kambing aku. Aku angkat penumbuk. Hg Nampak Nih. Banyak Cantek hg nak semua.
4. Soalan terakhir, paderi itu hentak tongkatnya di tanah. Ini bermaksud dia nak kata, dia seorang saja ada tongkat. Lalu aku mengangkat tongkat aku setingginya. Aku berkata Hg Ingat Hg Sorang Ja Ada Tongkat? Aku Pun Ada!!! sekadar renungan pengisi masa lapang...

Monday, November 28, 2011

cuti sem 1??

cuti sem1 da nak berakhir...ape yg aq buat pg ptg siang malam slme 4mggu ni...idup umpma roda...ssah sgt nk cri wang tp sng untk habesknnye...padat btul cuti ni..pg ptg trun sawah mlm pula da tugas aq untk bt taik mata...penat!!!!siang td pon bwu abes gubah ank padi kt tmpt yg lapang...tu pon ade lg yg lapang..nk bt cmne aq bknnye robot...enset pon xde mse nk aktif..umah nnek bknnye ade charger..enset pon si dye da curi bwk p trengganu..ermm...rndu sgt kt sorg ni...entah ape yg dye pkir..mest dye pkir bkn2 tntg aq...nak bt cmne???aq pon xpasti...ade wak2 reht pon mse tok amek muet...tu pon xtawu cmne result...pas2 tolong abg lan plk...almaklumla org nk bina masjid kn...skli seumur idup trpksela kerja kras plk...aq plk bila lg...dri pon xterurus nk bina masjid...mmpi d'tgh swah je la...bape ary lg da nk blik nilam court..nk smbung sem 2 plk...result sem 1???mlsla nk pkir..ape2 hal tu len cite....yg pentg idup aq ade prinsip...ade hala tuju...luv u mak abh...mis u so much...jasa dyorg xkn dpt aq bls wa;aupon 1000tahun aq tlong dyorg d swah...mis u all:)

unGkaPAn Khas Buat SAPe RASE diRInYE leLAkI:

Kau "LELAKI" tampan andai perintah "TUHAN" kau laksanakan
Kau "LELAKI" tampan andai sunnah "NABI" kau lakukan
Kau "LELAKI" tampan andai solat "FARDHU" kau segerakan
Kau "LELAKI" tampan andai hati "ROHANI" kau jagakan
Kau "LELAKI" tampan andai agama "ISLAM" kau dakwahkan

akhir sekali....

Kau "LELAKI" tampan andai bijak "MENDIDIK" isterimu ke jalan
HALAWATUL IMAN...

hIDUP biar berJASA!!!do the best

rokok??


MEROKOK adalah SENJATA YAHUDI PALING BERJAYA..nak tahu knapa??
Mana ada org hisap rokok bermula dgn BISMILLAH..ada ke??
Mana ada slps abis merokok ucap ALHAMDULILLAH..ada ke??
- Menyalakan api adalah kesukaan syaitan..
- Meletakkan jari di mulut adalah amalan Yahudi..
- Mengepit 2 jari pd rokok adalah perlambangan SALIB..
SAUDARA2 ISLAM ku sekalian....BERHENTILAH MEROKOK :)
nak merokok pon pastikn tiada asap...#@$#%$

adakah nikah itu sekadar lafaz??


Aku terima nikahnya si dia binti si ayah dia dengan mas kahwinnya RM.."
Bunyi macam senang? Nah ini erti sebenarnya:

"Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung, dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka, aku rela malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badanku."

Saturday, July 9, 2011

Berkat bismillah

"Ada seorang perempuan tua yang taat beragama, tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mahu mengerjakan kewajipan agama dan tidak mahu berbuat kebaikan. Perempuan itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulakan sesuatu sentiasa didahului dengan Bismillah. Suaminya tidak suka dengan sikap isterinya dan sentiasa memperolok-olokkan isterinya. Suaminya berkata sambil mengejek, "Asyik Bismillah, Bismillah. Sekejap-sekejap Bismillah."

Isterinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia berdoa kepada Allah S.W.T. supaya memberikan hidayah kepada suaminya. Suatu hari suaminya berkata : "Suatu hari nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaanmu itu." Untuk membuat sesuatu yang memeranjatkan isterinya, dia memberikan wang yang banyak kepada isterinya dengan berkata, "Simpan duit ini." Isterinya mengambil duit itu dan menyimpan di tempat yang selamat, di samping itu suaminya telah melihat tempat yang disimpan oleh isterinya. Kemudian dengan senyap-senyap suaminya itu mengambil duit tersebut dan mencampakkan beg duit ke dalam perigi di belakang rumahnya.

Setelah beberapa hari kemudian suaminya itu memanggil isterinya dan berkata, "Berikan padaku wang yang aku berikan kepada engkau dahulu untuk disimpan." Kemudian isterinya pergi ke tempat dia menyimpan duit itu dan diikuti oleh suaminya dengan berhati-hati dia menghampiri tempat dia menyimpan duit itu dia membuka dengan membaca, "Bismillahirrahmanirrahiim." Ketika itu Allah S.W.T. menghantar malaikat Jibrail A.S. untuk mengembalikan beg duit dan menyerahkan duit itu kepada suaminya kembali.

Alangkah terperanjat suaminya, dia berasa bersalah dan mengaku segala perbuatannya kepada isterinya, ketika itu juga dia bertaubat dan mula mengerjakan perintah Allah, dan dia juga membaca Bismillah apabila dia hendak memulakan sesuatu kerja."


Tujuh Perkara Ganjil

Terdapat seorang pemuda yang kerjanya menggali kubur dan mencuri kain kafan untuk dijual. Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang ahli ibadah untuk menyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah s. w. t. Dia berkata, "Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang sangat keji itu dan ingin sekali bertaubat."

" Yang pertama, aku lihat mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. Tetapi pabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam, aku lihat wajahnya telahpun membelakangkan kiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" tanya pemuda itu. " Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah s. w. t. sewaktu hidupnya. Lantaran Allah s. w. t. menghinakan mereka dengan memalingkan wajah mereka dari mengadap kiblat, bagi membezakan mereka daripada golongan muslim yang lain," jawab ahli ibadah tersebut.

Sambung pemuda itu lagi, " Golongan yang kedua, aku lihat wajah mereka sangat elok semasa mereka dimasukkan ke dalam liang lahad. Tatkala malam hari ketika aku menggali kubur mereka, ku lihat wajah mereka telahpun bertukar menjadi babi. Mengapa begitu halnya, wahai tuan guru?" Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya. Sesungguhnya solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab. Jika sempurna solat, maka sempurnalah amalan-amalan kita yang lain,"

Pemuda itu menyambung lagi, " Wahai tuan guru, golongan yang ketiga yang aku lihat, pada waktu siang mayatnya kelihatan seperti biasa sahaja. Apabila aku menggali kuburnya pada waktu malam, ku lihat perutnya terlalu gelembung, keluar pula ulat yang terlalu banyak daripada perutnya itu." " Mereka itulah golongan yang gemar memakan harta yang haram, wahai anak muda," balas ahli ibadah itu lagi.

" Golongan keempat, ku lihat mayat yang jasadnya bertukar menjadi batu bulat yang hitam warnanya. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" Jawab ahli ibadah itu, " Wahai pemuda, itulah golongan manusia yang derhaka kepada kedua ibu bapanya sewaktu hayatnya. Sesungguhnya Allah s. w. t. sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai ibu bapanya."

" Golongan kelima, ku lihat ada pula mayat yang kukunya amat panjang, hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isi dari tubuh badannya," sambung pemuda itu. " Anak muda, mereka itulah golongan yang gemar memutuskan silaturrahim. Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari. Bukankah Rasulullah s. a. w. pernah bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda," jelas ahli ibadah tersebut.

" Wahai guru, golongan yang keenam yang aku lihat, sewaktu siangnya lahadnya kering kontang. Tatkala malam ketika aku menggali semula kubur itu, ku lihat mayat tersebut terapung dan lahadnya dipenuhi air hitam yang amat busuk baunya," " Wahai pemuda, itulah golongan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya," jawab ahli ibadah tadi.

" Wahai guru, golongan yang terakhir yang aku lihat, mayatnya sentiasa tersenyum dan berseri-seri pula wajahnya. Mengapa demikian halnya wahai tuan guru?" tanya pemuda itu lagi. Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai pemuda, mereka itulah golongan manusia yang berilmu. Dan mereka beramal pula dengan ilmunya sewaktu hayat mereka. Inilah golongan yang beroleh keredhaan dan kemuliaan di sisi Allah s. w. t. baik sewaktu hayatnya mahupun sesudah matinya."

Ingatlah, sesungguhnya daripada Allah s. w. t kita datang dan kepadaNya jualah kita akan kembali. Kita akan dipertanggungjawabkan atas setiap amal yang kita lakukan, hatta amalan sebesar zarah. Wallahua'lam.

Friday, July 8, 2011

Malaikat Maut mengintai kita 70 kali sehari




MEMANG tiada siapa pun dapat menduga bila saat kematian mereka akan tiba. Sebab itu ramai yang masih leka dan tiada persediaan ‘menanti’ saat kematian mereka.


Allah berfirman yang bermaksud: “Setiap yang hidup akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu akan kembali.” (Surah al-Anbiyak ayat 35)
Tahukah kita bahawa malaikat maut sentiasa merenung serta melihat wajah seseorang itu 70 kali dalam sehari? Andainya manusia sedar hakikat itu, nescaya mereka tidak lalai mengingati mati.

Oleh kerana malaikat maut adalah makhluk ghaib, manusia tidak dapat melihat kehadirannya, sebab itu manusia tidak menyedari apa yang dilakukan malaikat Izrail.

Hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Bahawa malaikat maut memerhati wajah manusia dimuka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang gelak-ketawa.

Maka berkata Izrail:

‘Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok dan bergelak ketawa.’”Justeru, tidak hairanlah, jika ramai manusia yang masih mampu lagi bergelak sakan dan bersenang-lenang seolah mereka tiada masalah yang perlu difikirkan dalam hidup. Takdirnya esok hari terakhir Allah ‘pinjamkan’ nyawa kepada kita untuk bernafas di muka bumi ini adakah kita sudah cukup bekalan bagi menghadapi dua fasa berikutnya iaitu alam barzakh dan alam akhirat?

Tiada seorang pun di dunia ini dapat menggambarkan bagaimana perasaan dan pengalaman mereka menghadapi saat kematian.Ajal tidak mengenal sesiapa sama ada mereka itu tua, muda, sihat, kaya ataumiskin.

Rasulullah s.a.w juga menjelaskan dalam hadisnya bahawa kesakitan ketika hampir mati itu seperti ditetak 100 kali dengan pedang tajam atau seperti dikoyak kulitnya dari daging ketika hidup-hidup.

Bayangkanlah betapa sakit dan dahsyatnya saat menghadapi kematian. Kalau hendak diikutkan siapa yang hendak nyawanya dicabut dalam keadaan yangamat menyeksakan.

Maka amat beruntunglah sesiapa yang matinya dalam keadaan khusnul khatimah (kebajikan).

Salman Al-Farisi meriwayatkan hadis Nabi s.a.w yang bermaksud:
“Perhatikanlah tiga perkara kepada orang yang sudah hampir mati itu. Pertama: berpeluh pada pelipis pipinya; kedua: berlinang air matanya dan ketiga: lubang hidungnya kembang kempis.

“Manakala jika ia mengeruh seperti tercekik, air mukanya nampak gelap dan keruh dan mulutnya berbuih, menandakan menandakan azab Allah sedang menimpa dia.” (Hadis riwayat Abdullah, al-Hakim dan at-Tarmizi)

Kematian ‘menjemput’ manusia secara perlahan-lahan atau beransur-ansur mulai daripada jasad, hujung kaki kemudian ke paha.

Bagi orang kafir pula, apabila nyawanya hendak dicabut Izrail, wajahnya akan menjadi gelap dan keruh dan dia mengeruh seperti binatang yang disembelih.

Itu pula tanda azab yang diterimanya disebabkan dosa dan kekufuran mereka.

Al-Qamah bin Abdullah meriwayatkan hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“Bahawa roh orang mukmin akan ditarik oleh Izrail dari jasadnya dengan perlahan-lahan dan bersopan sementara roh orang kafir pula akan direntap dengan kasar oleh malaikat maut bagaikan mencabut nyawa seekor khimar.”

Allah juga turut menimpakan seorang Muslim yang berdosa itu dengan kekasaran ketika mereka menghembuskan nafasnya yang terakhir sebagai kaffarah dosanya.

Mungkin ada juga orang kafir yang mati dalam ketenangan mungkin kerana ketika hidupnya dia berbuat kebajikan dan itu adalah balasan terhadapnya kerana setiap kebajikan pasti akan dibalas.

Tetapi kerana tidak beriman, ia tidak menjadi pahala kebajikan dan kekufurannya tetap diazab pada hari akhirat kelak.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai ke lutut.

“Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar.

“Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu.”

Malaikat Izrail menjalankan arahan Allah s.w.t dengan sempurna. Dia tidak diutuskan hanya untuk mencabut roh orang sakit saja ataupun roh orang yang mendapat kecelakaan dan malapetaka.

Kematian mungkin berlaku kerana sebab bencana seperti gempa bumi, banjir, kebakaran dan ada juga yang matinya disebabkan kemalangan, diserang penyakit berbahaya seperti kanser, jantung, Aids, denggi dan taun.

Seorang yang sedang sakit tenat, menjadi rahmat yang tinggi nilainya kerana Allah masih memberi peluang supaya mereka sedar akan kesilapan yang mereka lakukan selama hidup di dunia.

Maka waktu itu mereka masih berpeluang bertaubat dari dosa dan kesilapan. Begitu juga halnya dengan orang mati mengejut disebabkan kemalangan. Ia memberi pengajaran dan peringatan kepada mereka yang masih hidup supaya berhati-hati dan tidak lalai berusaha untuk memperbaiki diri.

Justeru, bagi mereka yang masih diberikan nikmat kehidupan perlu sentiasa mengambil iktibar terhadap segala yang berlaku. Allah menjadikan sebab kematian itu bagi memenuhi janji-Nya kepada malaikat maut.

Saidina Abbas meriwayatkan dalam sebuah hadis antara lain menerangkan malaikat Izrail berasa sedih apabila ditugaskan mencabut roh makhluk bernyawa.

Ini kerana antara makhluk bernyawa itu adalah termasuk manusia yang terdiri daripada kekasih Allah iaitu Rasul, nabi, wali dan orang soleh.

Malaikat maut mengadu kepada Allah betapa dirinya tidak disenangi keturunan Adam
a.s.Dia mungkin dicemuh kerana mencabut roh manusia yang mana menyebabkan orang berduka cita akibat kehilangan orang tersayang dalam hidup mereka.

Justeru, jika seseorang Muslim itu meninggal dunia, beberapa langkah penting perlu dilakukan seperti menempatkan jenazah di tempat yang sesuai sebagai menghormatinya, sunat meletakkan keadaan kakinya menghala ke arah kiblat, tanggalkan pakaian berjahit, tutupkan jenazah dengan sehelai kain nipis ke atas seluruh jasadnya, rapatkan kedua-dua belah matanya dan mulutnya, letakkan kedua-dua tangan jenazah di atas dadanya sebagaimana dalam keadaan qiam (berdiri) ketika solat, letakkan sesuatu yang sederhana berat di atas perutnya seperti gunting dan pisau serta sunat bagi yang hidup mencium jenazah.

Umat Islam dilarang mengaitkan kematian seorang Muslim itu dengan tanda tertentu. Itulah yang menyebabkan umat Islam semakin mundur kerana terlalu banyak mempercayai perkara khurafat dan tahyul.

Jika ada kematian seperti kemalangan contohnya kita ditegah untuk bertanya kepada waris apakah perbuatan ganjil yang dilakukan sebelum kematiannya.Tiada siapa pun dapat mengelak daripada mati melainkan Allah dan kematian tetap akan datang tepat pada masanya.

Apabila sampai ajal seseorang, umat Islam digalakkan memberi nasihat kepada keluarga si mati supaya bertenang dan banyakkan bersabar.

Islam menegah amalan keterlaluan seperti menjerit dan meratapi kematian. Mereka yang masih hidup peluang perlu dimanfaatkan dengan memperbaiki keadaan diri yang ternyata banyak melakukan kesilapan dan kesalahan.

Tiada daya atau usaha yang boleh menyelamatkan kita daripada kematian.Kematian menjadikan hati manusia menjadi sedih serta berpisah dengan keluarga tercinta. Hanya amalan soleh saja akan membawa kita bertemu Allah.

2p.m.JULY9th,Stadium Merdeka:Malaysia moment of Truth

Malaysians from all walks of life have travelled a very long road to reach this defining point in our nation’s history. With less than 24 hours to our intended peaceful gathering, our resolve to walk the last, most difficult mile as one united people in pursuit of clean and fair elections and a better Malaysia for all is firmer than ever.

Our reason for gathering is pure and simple – to demand the electoral roll be cleaned, that the postal voting system be reformed, that indelible ink be used, a minimum 21 day campaign period be instated, free and fair access to media for all be provided, public institutions be strengthened, and for corruption as well as dirty politics to be stopped.

The authorities have put obstacle after obstacle where they only needed to provide sincere cooperation to win the trust and confidence of the people. Having faced half hearted offers of stadiums, arrogance regarding meetings as well as denials of permits, arrests, detentions and so much more, we feel that we have done all that is humanly possible to demonstrate sincerity and good faith in dealing with the government – but we have only been met with reversed decisions and stone walls.

There are no walls however, that will arrest the advance of the cause of peace and justice. Come the 9th of July, we will uphold our constitutional right to converge peacefully on Stadium Merdeka in Kuala Lumpur.

No government agency has any right whatsoever to prevent Malaysians from exercising their freedom of movement and access to our capital city. No threat or intimidation can overturn this fundamental truth.

Malaysians have now seen for themselves the degree of paranoia and lack of principled leadership that seems to have gripped the government. It is thus all the more imperative that patriotic Malaysians rise now and take this stand together to save Malaysia from slipping further into this insane darkness.

Since the beginning of Bersih 2.0, we have witnessed nothing but the utmost bravery and commitment to peace and justice demonstrated by ordinary Malaysians from every walk of life. Inspired by this example, the Bersih 2.0 leadership reiterates our own unyielding commitment to our shared cause, and to being at Stadium Merdeka at 2pm tomorrow. We will meet at the carpark, and trust that the doors will be opened for us.

This is Malaysia’s single most important defining moment in recent history, and we are fully confident that the rakyat will heed the call to safeguard the principles Malaysia was founded on and together ensure that we pass down to our children a nation that is just, democratic and united in love for one another.

budak2 Tamhidi

ni la akbat lau bwk handphone p faculty



budak2 tutorial6
















untuk ape kite dicipta

SYED Qutub berkata, setelah menyentuh hakikat yang menghubungkan jiwa manusia dengan alam, maka Allah menyentuh pula hakikat perencanaan dan pentadbirannya iaitu hakikat yang dimuliakan dengan sumpah demi langit dan bintang yang muncul di waktu malam.

Asal mula kejadian itulah menunjukkan hakikat pentadbiran ini, dan menyarankan bahawa manusia tidak dibiarkan sia-sia dan percuma.

Firman Allah SWT: (Setelah mengetahui yang demikian), maka hendaklah manusia memikirkan, daripada apa ia diciptakan.

Sheikh al-Maraghi berkata: “Hendaklah manusia itu berfikir dan merenung permulaan kejadiannya agar menjadi jelas baginya betapa besar kuat Zat Yang Maha Pemberi itu.

“Apabila Dia berkuasa mencipta manusia daripada benda-benda yang tidak hidup, maka pasti Dia akan lebih berkuasa untuk menghidupkan semula selepas mati.

“Oleh itu hendaklah engkau beramal dengan perbuatan-perbuatan yang menggembirakan ketika datangnya saat hidup semula.”

Firman Allah SWT: Ia diciptakan dari air (mani) yang memancut (ke dalam rahim) yang keluar dari ‘tulang sulbi’ lelaki dan ‘tulang dada’ perempuan.

Sheikh al-Maraghi berkata: “Anak itu terjadi daripada sperma yang dipancarkan oleh orang lelaki. Dalam sperma itu terdapat sel mani yang hidup lagi halus yang hanya dapat dilihat menggunakan mikroskop.

“Sel mani terus bergerak sehingga bertemu dengan sel mani wanita yang disebut telur atau ovum. Apabila sel mani dan sel telur bertemu maka terbentuklah janin (embrio).”

Firman Allah SWT: Sesungguhnya Allah Maha Kuasa untuk mengembalikannya (hidup semula sesudah mati).

Ibn Kathir berkata, mengenai ayat ini ada dua pendapat.

Pertama: iaitu kuasa yang mengembalikan air mani yang terpancar itu ke tempatnya semula, tempat di mana ia pertama kali keluar, dan Dia sangat mampu untuk melakukan hal tersebut. Demikian yang dikemukakan oleh Mujahid, Ikrimah dan lain-lain.

Kedua: Kuasa yang mengembalikan manusia yang diciptakan dari air mani yang terpancar itu, iaitu mengembalikan dan membangkitkan ke alam akhirat, maka Dia sangat mampu melakukan hal tersebut.

Sebabnya Rabb yang mampu mengawal penciptaan maka pasti akan sanggup untuk mengembalikannya. Dan Allah SWT menyebut dalil ini di beberapa tempat dalam al-Quran. Pendapat ini dikemukakan oleh al-Dahhaq dan Ibn Jarir.

Firman Allah SWT: Pada hari didedahkan segala yang terpendam di hati (daripada iktikad, niat, dan lain-lainnya).

Ibn Jauzi dalam Zad al-Masir menyebut: “Akan diuji segala rahsia antara hamba dan Tuhannya sehingga zahir kebaikannya daripada kejahatan. Begitu juga yang menunaikannya daripada yang mengabaikannya.

“Ini kerana manusia tersembunyi di dunia tidak diketahui sama ada beliau solat atau tidak? Mengambil wuduk atau sebaliknya?

“Tetapi jika sekiranya pada hari kiamat Allah menzahirkan setiap yang tersembunyi. Maka ia sama ada membawa kebaikan pada mukanya atau kehinaan dengan sebab amalan yang dilakukan.”

Ibn Qutaibah berkata, mereka akan diuji secara rahsia yang terdapat dalam hati.

Firman Allah SWT: Maka (pada saat itu) tidak ada bagi manusia sebarang kekuatan (untuk membela diri), dan tidak ada penolong (yang dapat memberikan pertolongan).

Ibnu Kathir berkata: “Yakni tidak ada seorang pun yang sanggup mengeluarkan darinya. Dengan pengertian lain, tidak ada yang sanggup untuk menyelamatkan dirinya dari azab dan tidak juga ada seorang pun yang dapat memberi pertolongan kepadanya”.

Kekuatan yang dipergunakan manusia untuk melindungi dirinya itu adakala datang daripada dirinya sendiri.

Pada hari kiamat kekuatan yang datang daripada dirinya sendiri itu dihapuskan oleh Allah SWT dalam firman-Nya yang bermaksud: Tidak ada baginya suatu kekuatan pun. Adakala kekuatannya itu datang dari luar dirinya.

Kekuatan terakhir ini juga disangkal oleh Allah SWT dengan firman-Nya yang bermaksud: Dan tidak pula ada penolong.

Semoga Allah SWT mengurniakan kita kekuatan dalam mentaati-Nya dan menjadi khalifah di muka bumi yang akhirnya layak menghuni syurga-Nya. Amin.

Tuesday, July 5, 2011

find your ways..right or left

Untuk sampai ke satu destinasi dalam dunia..kita perlu melalui banyak perjalanan dan jalan sebelum sampai ke tempat yang dituju.. begitu juga dengan kehidupan masing-masing..
banyak perjalanan yang perlu dilalui sebelum sampai ke sesuatu
impian dan matlamat...kebanyakkan orang akan pilih jalan yang biasa dilalui
orang lain supaya tidak kesunyian seperti ramai yang lebih suka menyambung
pelajaran ke peringkat-peringkat yang lebih tinggi dan ada yang bekerja dahulu untuk mencari pengalaman..terpulang pada pemikiran masing-masing...tapi disitu kita terlepas pandang pada seseorang atau sekumpulan orang yang lain...yang tersisih kerana tak melalui jalan-jalan yang kita lalui...orang yang seperti ini lah yang akan menerima lebih banyak dugaan kerana menggunakan jalan yang jarang dilalui orang lain..yang tak tersedia lagi jalan yang bertar..perlu melalui bukit bukau dan gunung-ganang sebelum sampai ke sesuatu
tempat..apa yang perlu disedarkan tentang perkara ini janganlah kita memandang rendah atau menganggap orang itu tidak berguna hanya kerana tidak menggunakan jalan
yang biasa dilalui orang lain...ada sesetengah kita yang suka mengangkat diri apabila
dia sampai dahulu ke destinasi berbanding orang itu..dan dengan megahnya menjadikan diri
kita seolah-olah sebagai teladan dalam menasihat mereka sedangkan kita sebenarnya tidak melalui rintangan yang dan dugaan yang banyak pun...dan kita kena lah sedar mungkin orang yang menggunakan jalan yang jarang dilalui ini mempunyai masalah tersendiri dan
tak sama seperti kita...tapi bezanya kita dengan mereka.. mereka akan lebih menghargai kehidupan dan melalui setiap detik perjalanan dengan penghayatan dan berhati-hati supaya tak tersesat...sama seperti orang yang menggunakan jalan yang lurus tidak akan tahu bentuk dunia tidak seperti orang yang melalui jalan yang berliku dan mengetahui bentuk dunia yang sebenar..
yang penting gunakan kesempurnaan kita untuk menyempurnakan orang lain okay ^^,..wa'salam

Monday, March 7, 2011

bertaubatlah segera...



Ketika waktu rehat, seorang doktor dikejutkan oleh seseorang wanita yang menangis tersedu-sedu sambil berkata, "Saya tak mau mati lagi, doktor".

Merasa kasihan, doktor kembali ke pejabatnya dan berkata, "Ada apa? cuba ceritakan masalah awak dengan terperinci!"

Lalu dengan tersedu-sedu pesakit wanita itu berkata, "Doktor, jika saya menyentuh mana-mana bahagian tubuh saya, saya akan merasa sakit. Lihat ini doktor!" Kemudian wanita itu menyentuh bahagian dadanya dengan tangannya, lalu menjerit kesakitan, dia menyentuh pula bahagian kepalanya dengan tangannya, kemudian ia menjerit kesakitan lagi, dia terus menjerit kesakitan apabila menyentuh bahagian anggota tubuh yang lain dengan tangannya. Pesakit itu berkata, "Tengok doktor, semua tempat saya pegang rasa sakit"

Lalu dengan tersenyum doktor itu berkata, "Jari tangan awak sebenarnya yang patah".

konklusinya kiter sring ingtkn allah ttp mudh untk melupakan-Nya...apkh kiter tdk malu untk meminx sesuatu kpd-Nya ttp tdk melakukn aper yg Allah pinta...'amar makruf nahi mungkar'...oleh itu bersiaplah bkln untk ditnjukkn kpd-Nya kelak dan setiap yg bernyawa psti akn merasa mati...:)

langkah supaya tdk dirompak..



1. Untuk rumah, pasang perangkap tikus sebanyak mungkin, letakkan umpan emas atau besi atau duit.

2. Untuk melindungi kereta anda, langgar apa-apa agar kereta anda kemek, pancitkan tayar anda, beli rim second hand yang buruk, beli ezsos paling murah dan jangan letak stiker pada kereta anda.

3. Untuk motor, pancitkan tayar, cabut spark plug dan sentiasa memastikan tangki minyak kosong.

4.Untuk anak anda, beli pakaian bundle untuk mereka pakai, beri hanya 50 sen sehari pada mereka.

5. Untuk anda sendiri, jangan suka menunjuk (berdosa tau !!!)

Sunday, March 6, 2011

lirik lagu terbaru maher zain




Andainya kau rasa tak berupaya
Hidup sendirian tiada pembela
Segalanya suram
Bagai malam yang kelam
Tiada bantuan tiada tujuan
Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu

Chorus
Insya Allah Insya Allah Insya Allah
Ada jalannya
Insya Allah Insya Allah Insya Allah
Ada jalannya

Andainya dosamu berulang lagi
Bagai tiada ruang untuk kembali
Dikau keliru atas kesilapan lalu
Membelenggu hati dan fikiranmu
Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu

Ulang Chorus

Kembalilah
Kepada Yang Esa
Yakin padaNya
Panjatkanlah doa
Oh Ya Allah
Pimpinlah daku dari tersasar
Tunjukkan daku ke jalan yang benar
Jalan yang benar
Jalan yang benar
Jalan yang benar



Haritu kite jalan sekali, bez kan jalan sambel bgurau..Tp lg bez bile awak kasi adiah tu, tu lar adiah paling saye tak boley lupe..Senyoman manis awak..Esok2 bile saye xley jalan, saye nak awak iringi saye, mase nie saye dah xboley nak pggl awak mcm slalo, awak yg kena datang...Mase nie gak saya nak adiah lg tp saye dah taknak senyoman awak tu..Saye nak Al-Fatihah..Awak bacekan tuk saye ekh sbb saye dah xboley bace sdiri..Pastu, bile ader owg letak saye bawah papan, awak jgn nanges @ cari saye sbb saye dah xboley tego awak..Janji ek!!! Frenship poeber.. (^_~)

kenangan...



Bukan "1" tapi bejuta..... Bukan untuk diguna tapi untuk dijaga...... Bukan untuk dimusuhi tapi untuk disayangi....... Bukan untuk sementara tapi untuk selamanya....... Bukan untuk dilupakan tapi untuk diingati........ Bukan untuk ditingalkan tapi untuk dirindui........ Bukan hanya disini tapi dimana-mana....... Bukan setakat ini tapi hingga ke hujung nyawa......hmmm terasa cam nk mask skola balek...ngindu plk ari2 xkacau ipan...pastu men ninja saga kt kolah cm bdk2...da r suker wat org emo lg2 bdk dewan mkn...da lmer idop la tu...syed dah lmer xtengok ko emo r...ermm pas amek result gamai2 gegar umh ak lg ea...men ping pong...tu p0n kalo berani...aperp0n memori ttp dlm ingtn...cam bdk pompuan la plk...hahaha

Adakah Mungkin Kita Lebih Hina Daripada Syaitan




Ada seorang manusia,pada suatu subuh,dia berjumpa dengan syaitan. Entah bagaimana,dia berkawan dengan syaitan itu dan syaitan berasa gembira kerana berjaya berkawan dan berpeluang cerah untuk menyesatkan manusia itu.



Pada waktu Subuh,manusia itu langsung tidak menunaikan solat Subuh. Ini telah menggembirakan hati syaitan.



Pada waktu Zohor,walaupun tidak ada perkara yang menghalang,manusia ini juga tidak menunaikan solat Zohor. Syaitan tetap tersenyum keriangan.



Pada waktu Asar,manusia ini begitu sibuk dengan permainan,maka dia sekali lagi sengaja tidak mahu menunaikan solat. Syaitan tidak tersenyum lagi namun hatinya tetap gembira.



Pada waktu Maghrib,manusia ini buat tidak endah dengan masjid dan surau. Dia langsung tidak menunaikan solat. Syaitan sudah mula gelabah dan risau.



Pada waktu Isyak, manusia ini tidur dan tidak menunaikan solat Isyak. Syaitan tidak menahan lagi rasa bimbangnya dan terus bertemu dengan manusia itu untuk memutuskan persahabatan.



"Putus sahabat?Bukankah aku melakukan sesuatu yang dimurkai Allah sepertimu?"Tanya manusia itu.



"Aku dimurkai Allah disebabkan aku tidak mahu sujud kepada Nabi Adam hanya sekali. Lihatlah,aku dimurkai Allah dengan sehina-hinanya.Aku dilaknat dan dijadikan musuh hingga hari kiamat kerana sekali sahaja aku tidak mahu bersujud. Tetapi engkau,tidak mahu sujud kepada Allah lima kali! Aku tidak tahu bagaimana murkanya Allah terhadapmu!"

usrati hasanah

usrati hasanah

Pages